Tussenbericht - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van Wil Kersemakers - WaarBenJij.nu Tussenbericht - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van Wil Kersemakers - WaarBenJij.nu

Tussenbericht

Door: wilopweg

Blijf op de hoogte en volg Wil

14 Juni 2011 | Frankrijk, Lourdes

Tussenbericht, dinsdag 14 juni

Op deze plaats, op dit moment verwachten de meeste van mijn volgers een verslag van mijn bezoek aan Lourdes. Dat verslag is bijna gereed en ik zal dat waarschijnlijk vanavond plaatsen. De vraag is waarom is dat verslag niet af, je had toch een rustdag? Dat laatste is ook zo. Ik heb die rustdag vooral gebruikt om de afgelopen weken op mij in te laten werken, nog eens te herkauwen. Mede aan de hand van foto’s en de verslagen die ik zelf maakte, heb ik deze geweldige reis nog eens beleefd, de mooie dingen nog eens gezien, de leuke en boeiende mensen nog eens ontmoet.

Ergens in een verslag van net na mijn eerste week schreef ik dat ‘ik niet langer uit Nederland wegfietste, maar dat ik ergens naartoe fietste’. Gisteren greep die zin mij. Hij drukt namelijk uit wat er de laatste week met mij gebeurd. Zeker begin vorige week had ik een enorme dip, vooral door het weer, maar ook lichamelijk en in mijn hoofd. Dat laatste kon ik echter niet goed duiden. Totdat ik gisteren die sin weer las en het kwrtje viel. Ik fiets de laatste week nergens meer naartoe. Ik volg slechts het routeboekje omdat dat naar een plaats leid, waarvan ik mij maanden geleden heb voorgenomen erheen te gaan (Nazaré- Portugal).

Maar sindsdien is er veel verandert. Ik heb maanden geleden al besloten dat ik tussentijds met het vliegtuig terug naar Nederland zal komen, mede om Juul de vierdaagse te zien lopen. Maar ook omdat de tijd van 9 mei (vertrek per fiets) tot 6 augustus (begin vakantie in Nazaré) veel te lang aanvoelde en nog zo wat van die dingen. Nazaré is dan ook sindsdien veel meer een vakantiebestemming geworden en minder het doel waar ik naartoe fiets. Althans nog wel in mijn hoofd maar niet meer voor mijn gevoel.

Gisteren toen ik die zin weer las bedacht ik dat ik weer ergens naartoe wil fietsen en me niet langer kilometer na kilometer voortslepen omdat ik me dat ooit voorgenomen heb. En ik wil zeker niet die bergen over omdat…? Tja waarom eigenlijk? Het enige doel dat mij op dit moment als zinnig en mooi en goed voorkomt is: naar huis. Dus vandaag begint mijn thuisreis. Niet met het vliegtuig zoals gepland vanuit Porto, maar met de fiets vanuit Lourdes. Nadat ik dit besloot, kwam de zin en de energie om te fietsen als vanzelf helemaal terug. Ik ben weer aan het plannen en wil in 3-4 weken thuis zijn.

Let wel dat is nog geen sinecure. Als ik de route tot aan Nazaré had vervolgd zou ik nu nog zo’n 1.500 kilometer hebben moeten fietsen. De weg die ik nu voor ogen heb is net iets langer (1.650 kilomter). De komende twee dagen steek ik door tot aan Biaritz. Na de Middellandse Zee ook even pootje baden in de Atlantische Oceaan. Vervolgens langs de kust tot aan La Rochelle (Bretagne) en daarna steek ik Frankrijk schuin over richting Beuningen. Globaal denk ik aan de route La Rochelle- Niort- Poitiers- Tours- Blois- Orleans- Fountainebleu- Melun- Reims- Namen- Eindhoven.

Maar zoals gezegd dit is nog globaal en erg grof. Ik moet één en ander nog goed uitzoeken. Als er mensen zijn dit tips hebben (positieve of negatieve reisadviezen) dan hoor ik die graag. Na La Rochelle staat nog niets vast. Ik weet nog niet of ik onder of boven Parijs langsga. Misschien fiets ik wel dwars onder de Eiffeltoren door. Tegen de tijd dat ik weer in Beuningen ben heb ik dan een hele mooie Ronde van Frankrijk er op zitten.

Hoe dan ook vandaag is het heerlijk weer hier en ga ik op weg naar Oloron- Sainte Marie.

  • 14 Juni 2011 - 17:59

    Harrie:

    Hoi Wil,
    Ik moest je beslissing van vandaag wel eerst een paar keer lezen.
    Het is tot nu toe een hele mooie, maar ook zware toertocht geweest voor jouw.
    Maar het is voor de mensen die jouw belevenissen tijdens de fantastische toertocht hebben kunnen volgen een mooie tocht geweest. Door je goede verslaglegging met foto's, kunnen we je dagelijkse belevenissen goed volgen. Maar daardoor konden we ook zien dat je in een dip zat, begin vorige week.
    De beslissing die je nu genomen hebt kun jijzelf het beste beoordelen of dit de juiste is. Hoe dan ook, ik denk dat er maar weinig mensen zijn, die je dit zullen nadoen. Naar Lourdes fietsen en terug.
    Fantastisch toch !
    Wil, ik wens je een hele fijne, snelle, droge en vooral zonnige terugreis toe, en wie weet zien we je nog onder de Eiffeltoren staan in een van de reisverslagen.
    Succes kerel! Ik blijf je volgen

  • 17 Juni 2011 - 19:45

    Luc:

    Hoi Wil, wegens drukte heb ik even een paar dagen jou niet gevolgd en ben nu alles aan het "teruglezen". Je heb een hele prestatie verricht en zal er nog een flinke moeten verrichten. Het lijkt me best wel even een teleurstelling maar de gedachte aan het thuisfront zal deze teleurstelling snel laten verdwijnen. We blijven je volgen, welke kant je ook opgaat.
    Ik las ook dat er geen duiven in Dax zijn aangetroffen, hoe is dat mogelijk. Daar moeten er toch wel een boel rondvliegen met een Nederlandse nummerplaat op. Ik heb begrepen dat daar vele duiven steeds achter blijven, waar zijn die gebleven?
    Hel veer succes en ik hoop dat je ietwat beter weer krijgt, die regenbuien is niet niks op de fiets, dat is zelfs in de auto vervelend.
    Groetjes en "tandje bij"
    Luc

  • 27 Juni 2011 - 06:13

    Robert:

    Hé Wil,

    Na even wat bij lezen na signalen in Ubbergen gekomen tot dit stuk. Er zijn niet veel gewone
    stervelingen die kunnen zeggen dat ze de ronde van Frankrijk hebben mogen rijden... en dan
    nog wel in een keer en nog wel op de fiets. De Franse kust is daarnaast ook nog eens stukken
    indrukwekkender... De zeewind door de haren... de woeste golven.... wat zal dat adembenemend
    mooi zijn! Vive la France!

    Robert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wil

Actief sinds 06 April 2011
Verslag gelezen: 135
Totaal aantal bezoekers 36997

Voorgaande reizen:

02 Augustus 2021 - 31 Oktober 2021

Viagem em direcçāo a Lisboa

21 Juli 2015 - 25 Juli 2015

Naar de bronnen van de Maas...

09 Mei 2011 - 15 Juli 2011

Beuningen- Nazaré

Landen bezocht: